Bricks

Bricks

»Ny arkitektur kræver ikke nye materialer men et fornyet syn på de eksisterende«

Gammeldags

Af en eller anden grund er mursten ikke længere in i Danmark. De bliver sjældent brugt af toneangivende tegnestuer og anses for direkte uncool af yngre arkitekter. Alligevel er mursten det mest anvendte materiale herhjemme. Vi har brugt det i århundreder, og de passer perfekt til vores klima. Vi kan hente leret op af undergrunden i vores egen baghave, og materialet består i generationer uden større anstrengelser med at vedligeholde. Tager man dét i betragtning, er mursten faktisk ikke særligt dyre.

Noget andet er, at mursten byder på fordele, som nyere byggematerialer ikke besidder. De er naturlige og fremkalder ikke allergier; de udleder ikke lugt eller farlige gasser, og de kan genanvendes – enten knust og anvendt som fyldmateriale eller renset og opmuret igen. Det lyder måske som slet skjult markedsføring, men det er alt sammen sandt. Måske er det derfor, Peter Wilson omtaler murstenen som ’en gammel, pålidelig ven’ i en af sine vidunderlige skitser i magasinet El Croquis. Fordelene ved mursten er velkendte, og det er derfor overraskende, at så mange yngre arkitekter tøver med at anvende dem. Mursten betragtes som traditionelle, hvad de jo også er, selv om de ikke nødvendigvis dikterer en traditionel arkitektur. Meget af den arkitektur, vi ser i blade og magasiner kan ikke engang bygges af mursten. Mursten er faktisk blevet yt - i hvert fald i Danmark.

Renaissance

Det sjove er, at uden for Danmark – som ellers må siges at være murstenens hovedsæde – bliver disse små klodser dog alligevel anvendt af toneangivende arkitekter på mere og mere visionære og nyskabende måder. Bjarne Mastenbroek fra den hollandske tegnestue SeARCH, en af Cebra A/S’s samarbejdspartnere, har lige afsluttet arbejdet med opførelsen af en række simple bygninger udført med smukke murstensmønstre designet af den hollandske kunstner Henri Jacobs. Der anvendes en traditionel form for forbandt og ornamentik, men fordi mønstrene er abstrakte og nærmest digitale i deres karakter, så får murstenen alligevel her en fornyet ‘kontrakt’ med nutiden. I det koreanske Pixel House tegnet af Mass Studies anvendes murstenen tredimensionelt. Som en bunke LEGO-klodser står dette hus – som en bukkende Yoda. Den abstrakte og digitale karakter i husets nærmest stikkende overflade får én til at tænke på alt andet end ler. Dette hus blev opført med en af de ældste byggeteknikker i menneskehedens historie og alligevel tilhører det med al tydelighed den digitale tidsalder. Den perfekte hybrid mellem traditionelt murværk og digital teknologi findes imidlertid i den unge schweiziske tegnestue Gramazio Kohler’s arbejder. Disse vore dages murstenselskere købte faktisk – og reprogrammerede – en murerobot og skaber nu forbløffende, designede byggekomponenter med en præcision, der kun kan opnås maskinelt. Robotten arbejder ekstremt hurtigt og bliver aldrig – som sine menneskelige sidestykker – træt. Den håndterer ubesværet store, tunge sten, og den spilder ikke et milligram mørtel. Denne robottype repræsenterer fremtidens arbejdsproces, idet de store omkostninger, der forbindes med den arbejdskrævende opmuring, reduceres. Med Gramazio Kohlers murerobot antydes det, at noget endegyldigt er slut, men også at det bedste i det traditionelle murværk kan genopstå og fornyes.

Tiger mix

Klassiske røde danske mursten har aldrig været CEBRA’s favorit, uden tvivl fordi de er så almindelige her på vore breddegrader. Alligevel har tegnestuen tegnet en del projekter og bygninger, hvor mursten anvendes. For kort tid siden vandt CEBRA en arkitektkonkurrence i forbindelse med opførelsen af en skole på Bülowsvej i København, og her opstod idéen til på samme tid at kunne spare penge og at vinde rent æstetisk. Idéen var at lade entreprenøren bruge tiloversblevne sten fra andre byggerier for at skabe et plettet farvemønster. Arkitekterne præsenterede stolt det pragmatiske forslag og havde tillid til, at det ville falde i god jord, da entreprenøren altid leder efter gode måder at spare penge på. Entreprenøren var imidlertid fuldstændig uimponeret og sagde: »Nå, I mener Tiger Mix?« – et tilsyneladende helt almindeligt murstensfænomen i Tyskland. Aktuelt arbejder tegnestuen på en lille men sjov opgave i forbindelse med opførelsen af et bæredygtigt klubhus med et minimalt CO2-aftryk lige uden for Aarhus. I denne lille bygning er der en række miljøvenlige detaljer som drænlag af muslingeskaller under huset og solafskærmning ved hjælp af planter og genbrug af mursten. Stenene er rensede og genbrugt, så hver enkelt sten bevarer sine egne individuelle mærker, ridser og historie. Oprindelig valgte tegnestuen disse sten, fordi de er såkaldt CO2- neutrale, men prøverne på stenene var så vidunderligt rå og unikke, at murene fik lov at stå upudsede og umalede.

Brixels


CEBRA A/S arbejder også med mursten for en anden bygherre, Elbek og Vejrup; et firma, som sælger digitale systemer. For at afspejle den stabilitet og tillid, som firmaet tilbyder, er der brugt mursten i deres hovedsæde – med et bemærkelsesværdigt resultat, fordi mursten har denne mærkelige lighed med digitale pixels. Et skærende forbandt valgtes, støttet af en bagmur i beton. Med stenene dannes et system af lige linjer, som tillader en komposition af ‘stablede vægge’ i overstørrelse – eller af ‘brixels’ – opmurede af glaserede sten i blå, sort og grøn. Det pixelerede udtryk som digital reference genfindes overalt i huset, men den grundlæggende idé er inspireret af historiens ældste byggemateriale – mursten. En gammel, nærmest anonym byggeteknik er hermed udforsket, som var den ny – ny arkitektur kræver ikke nye materialer, men et fornyet syn på de eksisterende.

Tekst og grafik: Mikkel Frost, CEBRA
Oversættelse: Vibeke Krogh

Serie
Tidsskriftet Tegl - artikler
Serienummer
2012 1
Gyldighed
Gældende